A A+ A++

Pruszkowska Wiosna Teatralna

W tym roku Pruszkowska Wiosna Teatralna zorganizowana pod auspicjami Prezydenta Pruszkowa Jana Starzyńskiego, rozpocznie się spektaklem „Edukacja Rity” Willego Russella w sali widowiskowej Spółdzielczego Domu Kultury (ul. Hubala 5). Zapraszamy już 14 marca 2015 roku o godzinie 19.00.

Willy Russell (ur. 1947) pochodzi spod Liverpoolu. Jego rodzice zawsze zachęcali go do czytania, ale on po ukończeniu szkoły otworzył własny salon fryzjerski. Jego żona, która została nauczycielką, namówiła go do dalszej edukacji, ponieważ wiedziała, że zawsze marzył o tym, by zostać pisarzem. Dzisiaj jest jednym z najbardziej znanych angielskich dramaturgów i autorów musicali. Sam pisze muzykę do tekstów swoich piosenek, gra też na gitarze. „Edukacja Rity” to sztuka nieomal autobiograficzna. Została napisana w 1980 roku i od razu zyskała Nagrodę Laurence’a Oliviera dla najlepszej komedii, głównie ze względu na autentyczny język i humor sytuacyjny, tak popularny na brytyjskich scenach teatralnych.

Sztuka jest oparta na kontrastach: z jednej strony fryzjerka, która chce podjąć naukę na uniwersytecie, z drugiej – nauczyciel akademicki. Frank, zamiast w swoim ulubionym pubie, spędza czas na wieczornych wykładach, a jego studentka, „rozkoszna Rita”, zmienia nie tylko swoje życie, ale przewraca do góry nogami cały świat Franka. Mieszanka wybuchowa: niezwykle aktualny temat, a przy tym fantastyczna komedia, pisana w lekkim, żywym stylu. Nutka refleksji, jak zwykle obecna w spektaklach Tomasza Mędrzaka sprawia, że dobra zabawa zyskuje głębszy sens.

W sobotę 11 kwietnia o godz. 19.00, w oranżerii Muzeum Starożytnego Hutnictwa Mazowieckiego (Plac Jana Pawła II), w ramach spotkań z rodzimą klasyką posłuchamy fragmentów „Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza.

„Pan Tadeusz” to dowcipny język, zrozumiały dzisiaj i czytelny, z nutką melancholii i tęsknoty za światem, który na oczach bohaterów epopei (i samego poety) już przemija, wkraczając w wiek maszyn i kapitału. Tu jednak, na „wsi litewskiej, wsi spokojnej” panuje nadal nastrój Arkadii, miły, spokojny i sielski. Wybrane fragmenty przypominają nam opis gotowania staropolskiego bigosu, jak wyglądało typowe szlacheckie śniadanie, jak należało (i należy do dzisiaj) zachowywać się przy stole, aż wreszcie: jak flirtowano i bawiono się.

„Pan Tadeusz” został usunięty z podstawy programowej gimnazjum. Uzupełniamy tę lukę po to, by dzięki temu móc odnajdywać wzory poprawnego posługiwania się językiem ojczystym, rozwijać potrzeby rozpoznawania wartości moralnych, rozwijać dociekliwość i zwykłą ciekawość, poszukiwać źródeł prawdy, dobra i piękna w świecie.

Obie propozycje z udziałem Agnieszki Sitek i Tomasza Mędrzaka w reżyserii Tomasza Mędrzaka.

Oba występy Teatru TM Tomasza Mędrzaka przedzieli propozycja Młodzieżowego Domu Kultury.

Spektakl, na który zapraszamy 28 marca o godzinie 17.00 do Pałacyku „Sokoła” (ul. Kościuszki 41) jest połączeniem dwóch humorystycznych jednoaktówek Antoniego Czechowa. Aktorzy z działającej przy Młodzieżowym Domu Kultury grupy teatralnej Studio Bis pokażą „Niedźwiedzia” i „Oświadczyny”.

Jednoaktówki, nazywane przez Czechowa żartami, zajmują ważne miejsce w jego twórczości. „Niedźwiedź” i „Oświadczyny”, to dwie historie miłosne. Pokazują, jak rodzi się miłość i co dzieje się z człowiekiem w tym czasie. W „Niedźwiedziu” Smirnow przyjeżdża do majątku wdowy, aby odebrać dług zaciągnięty przez jej zmarłego męża. Utarczki, kłótnie, groźba pojedynku kończą się jednak tym, że Smirnow zakochuje się w temperamentnej wdówce, a dług przestaje być ważny. W „Oświadczynach” sytuacja jest odwrotna. Łomow przybywa z oświadczynami do panny Natalii. W uroczystej chwili wybucha spór o przyziemne sprawy. Plany małżeńskie zawisają w powietrzu.

Żart sceniczny w jednym akcie „Niedźwiedź” odtwarzają: Ewa Wiśniewska, jako Popowa, Grzegorz Zegadło, jako Smirnow i Artur Teodorski, jako Łuka.

W jednoaktowej komedii „Oświadczyny” zobaczymy: Filipa Raida w roli Czubakowa; Aleksandrę Tomasik jako Natalię i Aleksandrę Gronek w roli Łomowa.

Obie sztuki w reżyserii Gerarda Położyńskiego.

Anton Pawłowicz Czechow (1869 –1904) – nowelista i dramatopisarz, mistrz „małych form literackich”, klasyk literatury rosyjskiej – znany głównie z dramatów pokazujących tragizm egzystencji zwykłego człowieka, zazwyczaj pozbawionego woli działania, co typowe jest (nie tylko) w Rosji końca XIX wieku, ukazał konflikty w aspekcie ogólnoludzkim, społeczno-psychologicznym, a zarazem czysto rosyjskim. Te obyczajowe humoreski są znakomitym studium charakterów, nam również i dzisiaj nieobcych.

Tegoroczny cykl Pruszkowskiej Wiosny Teatralnej zakończy się na Żbikowie.

Na scenie Ośrodka Kultury Chrześcijańskiej, czyli w Domu Parafialnym przy ul. 3 Maja 124, w niedzielę 19 kwietnia o godz. 12.30 zobaczymy spektakl adresowany do młodszej widowni. Teatr „Maska” działający pod skrzydłami Miejskiego Ośrodka Kultury pokaże sztukę „Pinokio” według Carla Collodiego. Znany wszystkim ,,Pinokio”, to zabawna, a zarazem przejmująca opowieść o naiwnym, nieznośnym, żądnym poznania świata, drewnianym pajacyku, który pragnął zostać chłopcem. Przedstawienie  w wykonaniu Grupy Teatralnej „Maska” wyreżyserowała  Marzena Kozłowska. Scenografia – Justyna Mańkowska.

Obsada:

Maciej Łyszkowski – Pinokio

Jakub Szewczyk – Dżepetto

Krystyna Życka – Wróżka, Kuna

Katarzyna Rabczenko – Lis, Kot, Gospodyni
Oliwia Filipowicz – Narrator, Kruk, Kuna
Natalia Grafowska – Ogniojad, Woźnica
Katarzyna Marlęga – Knot
Amelia Jakubowska – Gadający Świerszcz, Marionetka, Osiołek
Magdalena Stefaniuk – Papuga, Marionetka, Osiołek
Klara Alberska – Sowa, Marionetka, Osiołek
Gabriela Ciurkowska – Sokół, Marionetka, Osiołek

Zuzanna Wyszomierska – Robotnik, Marionetka, Osiołek

Blanka Bąkiewicz – Marionetka, Osiołek
Piotr Jańczy – Marionetka, Osiołek
Michalina Dobek – Marionetka, Osiołek
Barbara Lewandowska – Marionetka, Osiołek
Teresa Lewandowska – Marionetka, Osiołek
Urszula Lewandowska – Marionetka, Osiołek
Maciej Lewandowski – Marionetka, Osiołek
Piotr Łęski – Marionetka, Osiołek
Maja Osińska – Marionetka, Osiołek
Zofia Sadowiska – Marionetka, Osiołek
Anna Stępień – Marionetka, Osiołek
Franciszek Stępień – Marionetka, Osiołek

Carlo Collodi (właściwie Carlo Lorenzini) żył w latach 1826-1890 we Włoszech. Był pisarzem, publicystą i satyrykiem. Największą sławę przyniosły mu książki o wychowaniu dzieci oraz powieści dla dzieci. Powieść: Pinokio. Przygody drewnianego pajaca stała się bestsellerem literatury dla dzieci. Przetłumaczona na wiele języków zdobyła ogromną popularność na całym świecie. Na jej podstawie nakręcono filmy i seriale telewizyjne.

 

Teatr Maska – zespół Miejskiego Ośrodka Kultury, działający w filii MOK, Ośrodku Kultury Chrześcijańskiej na Żbikowie istnieje od 1991 roku. W swoich szeregach skupia dzieci i młodzież szkół pruszkowskich. Ma na swoim koncie wiele spektakli m. in. ,,Calineczkę”, ,,Przygody Bonawentury”, ,,Władcę Much”, przedstawienie ,,Męka Pańska” do tekstów Ernesta Brylla, oprawione obrazami Jerzego Dudy Gracza i muzyką Zbigniewa Preisnera, Vangelisa i Ery.

W najnowszym repertuarze znalazły się doskonale wyreżyserowane: ,,Brat naszego Boga”, wg. Karola Wojtyły oraz ,,Człowieka potrzeba” w oparciu o poezję ks. Romana Indrzejczyka.

(materiały nadesłane)

Plakat-Pruszkowwska-Wiosna-Teatralna-2015-719x1024