A A+ A++

HISTORIA PISMA – SPOTKANIE RODZINNE

Szanowni Państwo, zapraszamy na rodzinne spotkanie weekendowe pt.: „Abecadło z pieca spadło…?!
ABC historii pisma”. Wstęp wolny (bez zapisów). Warsztaty odbędą się 25 marca, w godzinach 11:00-15:00.

 

Podczas spotkania przybliżymy następujące tematy:

Pismo klinowe – jeden z najstarszych i najbardziej skomplikowanych systemów pisma, znane dzięki bogatej korespondencji na glinianych tabliczkach. Dogłębnie poznamy i samodzielnie napiszemy list pismem klinowym.

Egipskie hieroglify – od wieków ciekawią i rozpalają wyobraźnię. Jaka była zasada zapisywania historii, mitów, praw? Czy łatwo je odwzorować? Niczym starożytni egipscy artyści i uczeni, postaramy się napisać na ścianie świątyni swoją historię.

Alfabet grecki – znaki tego starożytnego alfabetu używane są do dnia dzisiejszego. Są jednak odmienne od tych, których używamy w alfabecie łacińskim. Oprócz poznania nowych znaków, dowiemy się czym był sąd skorupkowy i skąd się wzięło pojęcie „ostracyzm”.

Alfabet łaciński – średniowieczna Europa posługiwała się nim i zapisywała go w wielu stylach. W skryptoriach starannie kaligrafowano na pergaminie, używając gęsiego pióra i mineralnego lub roślinnego atramentu. Postaramy się dorównać dawnym mnichom i przepisać fragment średniowiecznego tekstu.

Materiały piśmiennicze – na przestrzeni wieków zmieniały się także „podłoża”, na których zapisywano informacje. Używano glinianych tabliczek, papirusów, fragmentów ceramiki, kamiennych płyt, jedwabiu, bambusowych mat, pergaminu, tabliczek woskowych, płatów kory po papier czerpany. Ten ostatni doprowadził do obniżenia kosztów druku i pomógł w upowszechnieniu piśmiennictwa. Pokażemy uproszczony proces produkcji tego rodzaju papieru.

Alfabet nie tylko pisany – mało kto zdaje sobie sprawę, że współcześnie do przekazywania informacji służą także innego rodzaju „alfabety” oraz sygnalizatory. Alfabet Morse’a, Aldisa czy choćby… chorągiewki sygnalizacyjne. Pod okiem instruktora będzie można się z nimi zapoznać, zarówno jako nadawca jak i odbiorca.

 

3